Vanliga Frågor (FAQ)
Frågor och Svar
Fråga:
Har du problem med ditt Internet?
Svar:
Starta om routern genom att dra ur kontakten eller slå av och på strömbrytaren.
Hjälper inte detta ring NETatONCE 0771-40 44 00.
Fråga:
Vilken är den senaste och enklaste tekniken för att bygga ut WiFi täckningen i hemmet?
Svar:
Det senaste är ”Mesh tekniken” där det finns många möjligheter att bygga ut med olika tekniker som till exempel ”Mesh-router, repeater eller accesspunkt” (se länk nedan)
https://www.youtube.com/watch?v=HZmtdYDP02w
Fråga:
Vad gör jag när åskan/blixten varit framme?
Svar:
Om din utrustning inte fungerar efter ett åskväder så hör du av dig till föreningen som hjälper dig att få fram ny box.
Fråga:
Kommer du inte fram när du skall ringa från fast telefon?
Svar:
Du har som standard 2 sekunder att slå nästa nummer innan telefonen tror att du slått numret färdigt.
Tycker du att det är för kort tid kan du ringa till NETatONCE och be dom höja tiden till t.ex. 5 sekunder mellan slagna nummer innan telefonen ringer upp.
Fråga:
Vad innebär öppen Fiber och hur väljer jag det?
Svar:
Öppen fiber eller ”öppen plattform” innebär att du kan välja fler tjänsteleverantörer i NETatONCE fibernät och då görs enligt nedan:
- Den medlem som vill ha Öppet Nät ringer till NetatOnce så ”ställer” dom fastighetens port att gå mot Öppet Nät istället.
I det öppna nätet finns följande tjänsteleverantörer av bredband:
Telia, Bredband2, Banhof, Junet, Net at Once, Ansluten och Sappa
Det krävs ingen ytterligare eller annan typ av utrustning än den som medlemmen redan har för att nå det öppna nätet.
Fråga:
Kan jag välja annan leverantör av tv-kanaler?
Svar:
Ja, dom flesta leverantörer fungerar i varandras nät men det är inget som rekommenderas då det blir dyrare och supporten uteblir från NETatONCE om kanalerna inte fungerar och den nya leverantören skyller på NETatONCE.