Vanliga Frågor (FAQ)

Frågor och Svar

Fråga:
Har du problem med ditt Internet?
Svar:
Starta om routern genom att dra ur kontakten eller slå av och på strömbrytaren.
Hjälper inte detta ring NETatONCE 0771-40 44 00.

Fråga:
Vad kostar det att efteransluta/nyansluta sig?
Svar:
Läs exemplet på denna länk Exempel på kostnader

Fråga:
Vilken är den senaste och enklaste tekniken för att bygga ut WiFi täckningen i hemmet?
Svar:
Det senaste är “Mesh tekniken” där det finns många möjligheter att bygga ut med olika tekniker som till exempel “Mesh-router, repeater eller accesspunkt”  (se länk nedan) 

https://www.youtube.com/watch?v=HZmtdYDP02w

Fråga:
Vad gör jag när åskan/blixten varit framme?
Svar:
Om din utrustning inte fungerar efter ett åskväder så vänder du dig till respektive leverantör av utrustning, gäller det TV-boxen så är det Sappa som gäller, är det Routern (Mediaomvandlaren) så är det NETatOnce, Fiberföreningen har tyvärr ingen utrustning att tillhandahålla utan det är respektive leverantör som kan hjälpa till med vad som gäller för just den box du har problem med. Kolla gärna med ditt försäkringsbolag vad självrisken kan kosta om du behöver köpa ny box när det varit åskväder.

Fråga:
Kommer du inte fram när du skall ringa från fast telefon?
Svar:
Du har som standard 2 sekunder att slå nästa nummer innan telefonen tror att du slått numret färdigt.
Tycker du att det är för kort tid kan du ringa till NETatONCE och be dom höja tiden till t.ex. 5 sekunder mellan slagna nummer innan telefonen ringer upp.

Fråga:
Vad innebär öppen Fiber?
Svar:
Öppen fiber eller “öppen plattform” innebär att du kan välja fler tjänsteleverantörer i NETatONCE fibernät, listan på tjänsteleverantörer håller på att uppdateras och läggs ut snarast möjligt.

Fråga:
Kan jag välja annan leverantör av tv-kanaler?
Svar:
Ja, dom flesta leverantörer fungerar i varandras nät men det är inget som rekommenderas då det blir dyrare och supporten uteblir från NETatONCE om kanalerna inte fungerar och den nya leverantören skyller på NETatONCE.

Fråga:
Har SAPPA PPV (Pay Per View), där du kan köpa enstaka sändningar från matcher och events?
Svar:
Ja, gå in på länk nedan och läs:
https://www.sappa.se/tv/pay-per-view

Fråga:
Varför betalar jag för kanaler från SAPPA som inte är i HD kvalitet?
Svar:
Du kanske vill välja att titta på tv i din mobil eller på din läsplatta med “SAPPA PLAY” men befinner dig på en plats där du har dålig täckning, då är det bra att kunna välja en kanal som inte har HD för att slippa att kanalen “laggar” eller hänger sig (se länk nedan).
https://www.sappa.se/tv/play